Задания для студентов 2 курса, для ликвидации задолженности по дисциплине «Практическая фонетика второго иностранного языка» , 3 семестр 2020-2021учебный год

Dear Students, before doing these tasks learn the theory in the attached file.

 

ОПРОСЫ

 

Опрос 1 (индивидуальный)

PHONETICS

CARD 1

 

  1. Назовите а) активные органы речи; б) пассивные органы речи. В чём отличие их роли в процессе образования звуков?

 

  1. Опишите процесс артикуляции звука [g].

 

  1. Прочитайте по транскрипции.

dɪg | dɪk | fi:d | fi:t |kɪs |gi:s |pi:t | bi:d | gɪdɪ | ti:n | di:n |ˈkɪtɪ­­­­­­­­­ |ˈgɪdɪ | pɪt | bɪt | pi:z | pi:s | dɪp | di:p

 

  1. Прочитайте а) имена существительные во множественном числе б) имена собственные в притяжательном падеже.

а) sides, sites, wishes, wives, edges, matches, kisses;

б) Benny’s, Tess’s, Bush’s, Candice’s, Bess’s, Charles’s, George’s.

 

  1. Произнесите с низким нисходящим тоном.

It’s tea. It’s Benny. It’s Peter. It’s free. I  see‿Eve. Daisy‿is‿away.

 

  1. Произнесите с низким восходящим тоном.

Is it tea? Is it Eve? Is it Peter? Is it free?

 

CARD 2

  1. Дайте определение фонемы.

 

  1. Опишите процесс артикуляции звука [s].

 

  1. Прочитайте по транскрипции.

pɪg | pɪk | bɪg | fi:d | fi:t | tɪk | bi:d | bi:t | dɪg | dɪk | kɪs | gi:s |pi:t | bi:d | bɪt | ti:n | di:n | dɪp | si:z

 

  1. Прочитайте а) имена существительные во множественном числе б) имена собственные в притяжательном падеже

а) lives, wishes, wives, edges, sides, sites, matches, kisses;

б) Liz’s, Tess’s, Bush’s, Candice’s, Bess’s, Charles’s, George’s.

 

  1. Произнесите с низким нисходящим тоном.

It’s а sea. It’s Frieda. It’s Eve. It’s tea. I  see‿Frieda. Tim ‿is‿away.

 

  1. Произнесите с низким восходящим тоном.

Is it meat? Is it Eve? Is it Peter? Is it free?

 

CARD 3

 

  1. По каким критериям классифицируются а) гласные фонемы; б) согласные фонемы?

 

  1. Опишите процесс артикуляции звука [z].

 

  1. Прочитайте по транскрипции.

ti: | tɪp |ˈbɪzɪ | bi:nz | fi:d | fi:t |  kɪd | kɪt | bi:f | ˈi:zɪ | ˈpɪkɪ | ˈfɪftɪ | gɪv | pɪk | bi:d | bɪt | bɪg | ɪnˈdi:d |

 

  1. Прочитайте а) имена существительные во множественном числе б) имена собственные в притяжательном падеже

а) bells, lives, tests, lilies, edges, matches, kisses,

б) twin’s, Tess’s, Bush’s, Charles’s, aunt’s, sister-in-law’s, George’s

 

  1. Произнесите с низким нисходящим тоном.

It’s sea. It’s Frieda. It’s Eve. It’s tea. I  see‿Kitty. Bill ‿is‿away.

  1. Произнесите с низким восходящим тоном.

Is it  Siddy? Is it Eve? Is it  Lily? Is it  Miss Grimm?

 

 

CARD 4

 

  1. Дайте определение а) монофтонга, б) дифтонга, в) дифтонгоида. Объясните их различия.

 

  1. Опишите процесс артикуляции звука [ɪ].

 

  1. Прочитайте по транскрипции.

gi:s |ˈgɪdɪ | fi:d | fi:t | pɪg | pɪk | ti:n | di:n | pɪt | bɪt | pi:z | pi:s | bi:d | bɪd | ti: | tɪp |ˈi:zɪ | ˈpɪkɪ |

 

  1. Прочитайте а) имена существительные во множественном числе б) имена собственные в притяжательном падеже

а) wishes, sibling’s, edges, matches, kisses, wives, sides, sites;

б) niece’s, aunt’s, Bess’s, Davies’s, Charles’s, George’s.

 

  1. Произнесите с низким нисходящим тоном.

It’s sea. It’s Frieda. It’s Eve. It’s tea. I  see‿Lily. Eve ‿is‿away.

 

  1. Произнесите с низким восходящим тоном.

Is it  Siddy? Is it Eve? Is it  Lily? Is it  Miss Grimm?

 

CARD 5

  1. Дайте определение твёрдого приступа. Приведите примеры слов, в которых необходимо его избегать.

 

  1. Опишите процесс артикуляции звука [i:].

 

  1. Прочитайте по транскрипции.

gi:s |ˈgɪdɪ | pi:z | bi:d | bɪt | ˈi:zɪ | ˈpɪkɪ | bɪd |  pi:s | fi:d | fi:t | pɪg | pɪk | ti:n | di:n | pɪt | ti: | tɪp |

 

  1. Прочитайте а) имена существительные во множественном числе б) имена собственные в притяжательном падеже

а) bees, edges, matches, kisses, sentences, lilies, mills;

б) sibling’s, twin’s, Benny’s, Tess’s, Bush’s, Charles’s, George’s.

 

  1. Произнесите с низким нисходящим тоном.

It’s me. It’s Linda. It’s Eve. It’s tea. I  see‿Lily. Eve ‿is‿away.

 

  1. Произнесите с низким восходящим тоном.

Is it  Siddy? Is it Eve? Is it  Lily? Is it   Miss Grimm?

 

CARD 6

 

  1. В каких случаях гласная в односложных и двусложных словах находится в открытом положении? Приведите примеры.

 

  1. Опишите процесс артикуляции звука [ɪ].

 

  1. Прочитайте по транскрипции.

bi:d | bɪt | ti: | tɪp | gi:s |ˈgɪdɪ | pi:z | pi:s | fi:d | fi:t | pɪg | pɪk | ti:n | di:n | pɪt | bɪt | ˈi:zɪ | ˈpɪkɪ |

  1. Прочитайте слова.

beef, three, isn’t, it, tinned,  me,  free, isn’t, meat,  beach, pretty, eat, sit, Philip, pink, Billy.

 

  1. Произнесите с низким нисходящим тоном.

It’s a sea. It’s Frieda. It’s meat. It’s tea. I  see‿Lily. Eve ‿is‿away.

 

  1. Прочитайте а) имена существительные во множественном числе б) имена собственные в притяжательном падеже

а) wives, edges, matches, kisses, sides, sites, wishes;

б) Candice’s, Bess’s, Benny’s, Tess’s, Bush’s, Charles’s, George’s.

 

  1. Произнесите с низким восходящим тоном.

Is it  Kitty? Is it Bill? Is it easy? Is it   Miss Lizzy?

 

CARD 7

 

  1. В каких случаях гласная в односложных и двусложных словах находится в закрытом положении? Приведите примеры.

 

  1. Опишите процесс артикуляции звука [ɪ].

 

  1. Прочитайте по транскрипции.

ti: | tɪp | pi:z | pi:s |  gi:s |ˈgɪdɪ | fi:d | fi:t | pɪg | pɪk | ti:n | di:n | pɪt | bɪt | ˈi:zɪ | ˈpɪkɪ | bi:d | bɪt |

 

  1. Прочитайте а) имена существительные во множественном числе б) имена собственные в притяжательном падеже

а) edges, matches, kisses, wishes, sibling’s,wives, sides, sites;

б) aunt’s, Bess’s, Davies’s, Charles’s, niece’s, George’s.

 

  1. Произнесите с низким нисходящим тоном.

It’s sea. It’s Frieda. It’s meat. It’s tea. I  see‿Lily. Sid ‿is‿away.

 

  1. Произнесите с низким восходящим тоном.

Is it  free? Is it easy? Is it Eve? Is it   Miss Kitty?

 

 

CARD 8

 

  1. Назовите четыре типа ударного слога. Приведите примеры.

 

  1. Опишите процесс артикуляции звука [i:].

 

  1. Прочитайте по транскрипции.

fi:d | fi:t fi:d | fi:t |ˈi:zɪ | ˈpɪkɪ | kɪs |gi:s |pi:t | bi:d | gɪdɪ | ti:n | di:n |ˈkɪtɪ­­­­­­­­­ | gi:s |ˈgɪdɪ | pi:z | pi:s.

 

  1. Прочитайте а) имена существительные во множественном числе б) имена собственные в притяжательном падеже

а) lives, tests, bells, kisses, lilies, edges, matches;

б) twin’s, Tess’s, Bush’s, Charles’s, aunt’s, sister-in-law’s, George’s.

 

  1. Произнесите с низким нисходящим тоном.

It’s asea. It’s Frieda. It’s meat. It’s tea. I  see‿Lily. Sid ‿is‿away.

 

  1. Произнесите с низким восходящим тоном.

Is it beef? Is it easy? Is it milk? Is it   Miss Kitty?

 

CARD 9

 

  1. Дайте определение синтагмы и синтагменного ударения и неконечной синтагмы. Приведите примеры.

 

  1. Опишите процесс образования низкого нисходящего тона и его употребление.

 

  1. Прочитайте по транскрипции.

ˈi:zɪ | ˈpɪkɪ | kɪs |gi:s |pi:t | bi:d | pi:z | pi:s | fi:d | fi:t fi:d | gi:s |ˈgɪdɪ | ti:n | di:n |ˈkɪtɪ­­­­­­­­­ .

 

  1. Прочитайте а) имена существительные во множественном числе б) имена собственные в притяжательном падеже

а) lives, tests, lilies, edges, matches, bells, kisses;

б) sister-in-law’s, Charles’s, aunt’s, twin’s, Bess’s, Bush’s, George’s.

 

  1. Произнесите с низким нисходящим тоном.

It’s sea. It’s Frieda. It’s meat. It’s tea. I  see‿Lily. Sid ‿is‿away.

 

  1. Произнесите с низким восходящим тоном.

Is it beef? Is it easy? Is it milk? Is it   Miss Kitty?

 

CARD 10

 

  1. Дайте определение низкого нисходящего и низкого восходящего тона. Приведите примеры.

 

  1. Опишите процесс образования низкого нисходящего тона и его употребление.

 

  1. Прочитайте по транскрипции.

ni:d | ni:t | nɪt |ˈi:zɪ | ˈpɪkɪ | kɪs |gi:s |pi:t | bi:d | gɪdɪ | gi:s |ˈgɪdɪ | pi:z | pi:s | fi:d | fi:t | ti:n | di:n |ˈkɪtɪ­­­­­­­­­

  1. Прочитайте а) имена существительные во множественном числе б) имена собственные в притяжательном падеже

а) matches, wishes, wives, edges, sides, lives, sites, kisses;

б) Liz’s, Tess’s, Bush’s, Candice’s, Bess’s, Charles’s, George’s.

 

  1. Произнесите с низким нисходящим тоном.

It’s tea. It’s Frieda. It’s Tim. It’s  easy. I  see Lily. Miss  Kitty is away.

 

  1. Произнесите с низким восходящим тоном.

Is it beef? Is it easy? Is it milk? Is it Siddy?

 

 

Опрос 2 (фронтальный)

PHONETICS, GRAMMAR AND VOCABULARY

I.​ Say in which of the words p, t, k are pronounced without aspiration. Read the words according to the rules of reading.

skin, cat, stay, let, list, milk, teem, spin, peel, time, spam, fist, ski, still, elk, sky, lake, steam, nest, scan, data, skid, stem, ate, map, stiff, eat, spend, Pete, speck, ape, stamp, stand, spill

II.​  Say if the noun in each sentence is countable or uncountable. Use the proper article.

  1. He is … honesty itself. 2. … iron is … metal. 3. … knife is made of… metal. 4.1 want… glass of… milk. 5.1 like … jam on… piece of… bread. 6. We can write … letter in … ink or with … pencil. 7. John lives in … single-parent family.8. Can you give me … piece of… advice? 9, No news is … good news.

III.​ Make imperative sentences negative.

Tell your friend: 1. not to open the door; 2. not to leave the room; 3. not to take the chalk; 4. not to write this exercise; 5. not to make such a noise; 6. not to smoke in the room; 7. not to send the e-mail today; 8. not to bite the pencil; 9. not to talk so loudly; 10. not to go there alone; 11. not to close the window; 12. not to read text 7; 13. not to be late next time.

IV.​ Translate the following sentences orally into English.

  1. Познакомьтесь, это Бесси Эллис. 3. Эллен, произнеси по буквам “sensitive”. 4. Дэн, встреть Тессу Келли, пожалуйста. 5. Бетси, ешь мясо и фасоль. 6. Энди, пожалуйста, отправь Аллэну факс. 7. Билл, отправь это по электронной почте, пожалуйста. 8. Отправь Элис электронное письмо, Адам. 9. Помоги Сильвии напечатать это письмо, Белла. 10. Пит, отправь Нелли десять компакт-дисков. 11. Оставь это себе, Эмилия. 12. Заставь маленького Билла съесть немного мяса. 13. Дай мне взаймы пятьдесят центов, Дэвид. 14. Тим, выбери, пожалуйста, пять компакт-дисков. 14. Принеси мне хорошую ручку, пожалуйста. 15. Эмма, найди Тима. Мне он нужен. 16. Принеси мне, пожалуйста, таблетку, Дэйвид. 17. Сид, отсканируй, пожалуйста, текст номер пять. Мне он очень нужен. 18. Эмма, исправь ошибки в тесте Бена Лента

    Опрос 3 (фронтальный)

    GRAMMAR AND VOCABULARY

    I.​ Произнесите слова по буквам. Назовите слова, в которых буква е находится: а) в условно-открытом слоге; б) в открытом слоге; в) в безударном слоге.

    Pete, please, Eve, civilize, caddie, cyclamen, bike, spike, ceaseless, depict, cyclist, cadence, cadenza, cygnet, cymbal, leaflet, spine, line, accede, secede, decent, delete, cinematic, cede, cinema, planet, cesspit, cement, begin, me, gannet.

    II.​ Translate into English.

    1. 1. Наши родственники — не в Англии, а во Франции. 2. В семье есть другие дети? — Нет, я единственный ребёнок. 3. Есть ли кто-нибудь в соседней комнате? — Да, есть. Там моя прабабушка. Ей девяносто, но она очень активна. 4. В семье Дональда пятеро детей: его сестры, Елизавета, Марианна и его брат Роберт 5. Гостей на этой вечеринке не так уж много: есть одна пара, Джон и Мелани, и две студентки педагогического университета, Линда и Мэг.
    2. 1. Мне бы не хотелось, чтобы ты выглядела старше своего возраста. Не надевай это платье. 2. Я бы хотел, чтобы ты был великодушнее (generous), дружелюбнее (friendly) и искреннее (outspoken), Дэвид. 3. Пусть он скажет, что он думает об этом. 4. Я хочу, чтобы вы сказали, что вы думаете об этом. 5. Дэн, встреть нашу коллегу, Тессу Келли, пожалуйста. 6. Бетси, расскажи нам смешной анекдот. Пожалуйста, рассмеши нас. 7. Давай не будем приглашать Стивва на вечеринку. Я не хочу, чтобы он снова рассказывал нам про все свои неудачи. 8. Тим, не отправляй ему эти документы почтой. Я хочу, чтобы он увидел их сегодня. Отправь их по электронной почте, хорошо? 9. Я бы хотел, чтобы ты отправил Элис СМС и сообщил ей о времени проведения собрания, Адам. 10. Я хочу, чтобы у меня с моим будущим мужем было много общего. 11. Твоя жена хочет, чтобы ты всегда выглядел элегантно. 12. Мне бы хотелось выгляеть моложе своего возраста. (to look younger than one’s age).

      Опрос 4 (фронтальный)

      PHONETICS, GRAMMAR AND VOCABULARY

      I.​  Read the words in transcription.

      pelt – spelt tiff – stiff teal – steal keen – scheme
      peck — speck till – still team – steam can – scan
      tick – stick pen – spend pin – spin tamp – stamp
      pence – spence peel – speed till — still pan — span
      tan – stand teem – Steve tab – stab temp – stem
      kiss — ski kip — skip pin – spin kill — skill

      II.​ Make sentences according to the model.

      Model: ask Kate / meet you → write a report Don’t ask Kate to meet you. She is busy writing a report.

      1. Roger/read to the child → send e-mails; 2. Charlotte/do the washing → tidy up the flat; 3. Caroline/empty the dustbin → do the washing up; 4. Christy / make the bed → water the plants; 5. Alex/help with the cooking → hang up the washing; 6. Jim/walk the dog → do the shopping; 7. Sheila/dust the cupboard → vacuum clean the sofa and the arm-chairs; 8. Alex/wash the dishes → clean the bathroom; 9. Sophie/mop the floor → sort the laundry; 10. Eugene/make breakfast → clean the hamster cage; 11. Lucas/clean up his room → beat the carpets; 12. Mary/ lay the table → do the laundry; 13. Sarah/go shopping → wash the clothes; 14. Olivia/clean the windows → dust the furniture; 15. Sue/wash the floors → clear the table; 16. Joe/load the dishwasher → take out the rubbish/ the garbage / the trash; 17. Matthew/prepare a meal → take care of the pets; 18. Lily/fold the clothes → clean up. 19. Tim/feed the cat → have a shower.

      III. Use let or make.

      1. John’s mother __________ him clean up his room. 2. The teacher doesn’t __________ her students use their mobile phones in class. 3. Julie’s father doesn’t __________ her use his car.
      2. The professor often __________ the students do a lot of homework. 5. I think the police should _________ people pick up litter they drop. 6. My mother never __________ my younger sister stay out late. 7. The guard may __________ us get off the train if we don’t have tickets. 8. Lucy might __________ you borrow her laptop if you ask her nicely. 9. This comedian really __________ me laugh every time I see him on TV. 10. When people are late it __________ me really annoyed! 11. Doing a lot of exercise __________ me eat as many cakes as I like! 12. The boss often __________ us work late. 13. Joan’s job __________ her very happy. 14. This card __________ you travel on any bus in the city. 15. My current job __________ me work wherever I want. 16. Your photos __________ me want to visit Columbia – it looks very beautiful. 17. Speaking English __________ you communicate with lots of different people. 18. Robert doesn’t __________ his children watch TV. 19. That film always __________ me cry every time I see it. 20. Duty ________ us do things well, but love _______ us do them beautifully!

        Опрос 5 (фронтальный)

        I.​ Use the present simple or the present continuous verb forms in the following sentences.

        1. I never (talk) when I (work), and never (listen) either. 2 . 1 hope that by the time she (get) home, dinner will be ready. 3. Can’t you see he (laugh) at you? 4. I suppose it sometimes (happen) that letters (arrive) late. 5. Do you know where Mary is? — I expect she (talk) to Mother. 6. “Oh, mummyl The coffee (boil) overl” 7. If anyone (come) to the door I’ll go and let them in. 8. I (stay) right here until she (be) out of trouble. 9. He (go) back to America. 10. I can easily look the article through while you (have) your bath. 11. … your mother (come)? — No. She (not/feel) well. 12. “So it all (pass),” he was thinking, “(pass) and (begin) again.” 13. She always (tell) me that I should care about my younger sister. 14. What you (listen) to? — It seems to me I (hear) a strange noise outside. 15. Can we go over to Ann’s today. Mummy? — You can, on your like, if you (keep) to the side of the lane and are very careful.

        II.​ Use the following sentences in indirect speech. Use approprate intonation.

        1. John says: “I respect my father the most in my life.” 2. Mary says: “There is a lot for us to talk about.” 3. Nick says: “My elder brother works very hard.” 4. Betty says: “Jim is in his fourth year at university.” 5. Mister Sandford says: «My son has a full-time job.” 6. Helen says: “I have only one son.” 7. Mrs. Sandford says: “Benny is an only child in the family.” 8. Linda says: “Let’s sit down and discuss it with Jane’s parents.” 9. The head teacher says: “Mister Trump is very busy.” 10. The student says: “I’m finding the class a bit boring.” 11. The teacher says: «It is two o’clock. Our classes are over.» 10. Betty says: «I must learn many poems by heart.» 15. Mike says: «My sister is married to a sailor.»

Элементы курса